Terug 01 March 2021

Onderzoek slimme pakketleveringen in de stad

Afgelopen maanden voerde Ummani Oruz een onderzoek uit voor haar stage aan de Hogeschool Rotterdam naar implementatie van slimme oplossingen voor pakketlogistiek. In dit blogartikel lees je haar persoonlijke ervaringen terug. Er is nog genoeg slimmer en duurzamer te doen!

 

Het is mooi om te zien dat zij zowel als student én als consument bewust geworden is van het gehele proces rondom het leveren van online bestellingen. Dit proces heeft ze uitgewerkt om zo haar ervaringen te kunnen delen. 

Vergemakkelijken van het retourproces voor consumenten & bedrijven

Tijdens het onderzoek komt naar voren dat veelal onnodig veel producten besteld worden waar de consument bij voorhand al twijfels over heeft. Hierdoor worden onnodig veel bestellingen geretourneerd  en dat ook nog eens op een niet-milieuvriendelijke manier.

 

Daarnaast viel op dat wanneer de consument de voorkeur geeft aan een pakketpunt, waar gebruik gemaakt wordt van duurzaam transport, deze vaak verder gelegen zijn dan de ‘standaard’ pakketpunten. Ook duurt het retourproces van de duurzame pakketpunten over het algemeen langer. Zeker in deze tijd waar je voornamelijk alles zo snel mogelijk afgehandeld wilt hebben, ben je als consument dan toch geneigd om te kiezen voor de dichtstbijzijnde pakketpunten met het snellere retourproces. 

 

“Zet samen kleine stappen voor een grote impact op de samenleving”


De bovenstaande uitspraak deed Ummani op basis van haar eerste conclusie. Zij kiest er vanaf heden bewust voor om bewust gebruik te maken van de duurzame pakketpunten en levering om zo een bijdrage te leveren aan het verminderen van de CO-2 uitstoot. Net als Ummani hopen wij dat deze bewustwording ook steeds meer gaat leven onder ondernemers in de stad. 

 

Wij begrijpen dat je als ondernemer niet al jouw pakketten wil brengen naar een duurzaam pakketpunt, dat waarschijnlijk ook nog eens verder gelegen is. Maar omdat wij al ons transport volledig zero emissie uitvoeren, bieden wij wél de oplossing met bijvoorbeeld onze haal- en brengservice: Hubbel HELPS. Wanneer wij de goederen leveren, nemen wij namelijk alle retourgoederen direct weer mee terug.

 

Gebruik een passende doos voor het optimaliseren van het aantal leveringen per rit

Wat tijdens het onderzoek nog meer opviel is dat veel ondernemers gebruik maken van te grote verzendverpakkingen.. Zo wordt bijvoorbeeld een klein make-up product in een vijf keer grotere doos verzonden. Niet alleen is dit zonde van het materiaal dat gebruikt wordt voor de verzending, maar zorgt dit er ook voor dat het zendingen per rit niet optimaal wordt benut. Er rijden dus te grote voertuigen met teveel lucht door de stad. Gebruik dus als ondernemer waar het kan zo min mogelijk verzendmateriaal zodat het aantal ritten geoptimaliseerd kan worden.

 

Kortom, je kunt als ondernemer zelf al flinke stappen zetten om een bijdrage te leveren aan het verminderen van de CO-2 uitstoot. Het begint allemaal bij bewustwording om zo structureel milieubewuster te werk te gaan.

 

Wanneer je direct een flinke stap wilt maken als ondernemer in de stad naar een volledig groene logistieke oplossing bieden wij met onze services de oplossing. Wij kunnen alle logistieke processen uit handen nemen op een volledig groene wijze. 

 

Het onderzoek van Ummani heeft er voor gezorgd dat we dit najaar een nieuwe Hubbel dienst gaan testen. Wat dat precies is en hoe het werkt houden we nog even geheim, maar we weten wel dat het zorgt voor minder kilometers in de stad en meer service voor de klant. Zo worden we steeds slimmer en duurzamer in wat we doen.

Ummani, bedankt voor je onderzoek en succes met de laatste fase van je opleiding!

 

Hub Hoi!

 

Team Hubbel